söndag 27 november 2011

Baidarkans för!

Det är en hel del arbete med stävarna på en baidarka! Vi var tvungna att göra några modifieringar. Men nu ser det bra ut igen.
Anna borrar hål. Senare ska det sys igenom dessa när kajaken dukas. Den undre delen av baidarkan ska skära in i vågorna. Den övre ska lyfta upp kajaken.

Man gör en försänkning, ett spår emellan hålen, som sömmen kan sjunka ner i. Detta illustreras med filmen.


Fören surras fast på plats.


För extra styrka pluggasden också.

torsdag 24 november 2011

plugg och spik!

Här har tvärträna fixerats på plats innan de pluggas fast. De hålls tillfälligt fast med spik. Det är ett ganska bra sätt att få pluggen på plats och inte tappa alla vinklar.


Man drar ut en spik, så att den andra håller allt på plats, borrar och pluggar den. Sedan drar man ut nästa spik och upprepar momentet.


Pluggarna försänks dessutom. Det är för att förhindra dem att krypa ut i duken.


Lisa formar masiken så att den blir lite rund och skön mot knäna. Det är enklare att göra det när den inte sitter fastpluggad i kajaken.

tisdag 15 november 2011

Stävar, baidarkan!

Arbetet går vidare, renskärning av förstävens ytterformer.


Bakstäven surras fast. Den får också en extra förstärkning som pluggas!


Förstäven fasas! Det är kul att hyvla med spånhyvel!


Förstäven på plats! Fast inte fastsatt!


Nu kan sista däckslisten passas in. Det är bara att surra mer!

onsdag 2 november 2011

Däckslister!

När tvärträna/masikarna är på plats och surrade behövs det lister ovanpå dem, för att ge baidarkan ytterligare styrka och seghet. Det påverkar även hur duken ligger på däck.


Anna rundar av ändarna på däckslisterna!


Med en spånhyvel går det ganska enkelt. Hon har spännt fast två lister och arbetar med båda samtidigt.


Lite små justeringar för att listerna ska vila helt mot masikarna.


Kan det här bli bra? Det är frågan, det bör ju både se snyggt ut och bli starkt.


Däckslisterna surras fast mot masik. Ett hål borras i listen och fyra i masiken.


Detta blir bra!