tisdag 27 april 2010

Däckslinor!

Kajaker har för det mesta någon typ av linor på däck. Anledningen är i grund och botten säkerheten. Man kan spänna fast paddeln som en utriggare när man kliver i kajaken så att det blir lite stadigare. Det kan man göra både när man kliver i från land eller om man har råkat kapsejsa och måste komma i kajaken igen. Sen kan man förvara extrapaddeln nära till hands. Däckslinor är också bra om man kamraträddar andra, blöta kajaker brukar vara hala att få grepp om, men en lina är bra att hålla i. Före kajaken dukas brukar man förborra hål för linorna, jag brukar sätta dem på relingens ytterhörn, det blir snyggt och lätt att hitta igen hålen utanpå duken.

Man måste göra sig ett antal specialplugg som fäster och tätar hålet som man trär linan igenom. Jag gör dem av fura, klyver ut med kniv och täljer till dem. Min lina är 8 mm tjock, så jag borrar hål med samma mått. Därför klyver jag pluggen med måtten 8x4mm. Pluggen ska fylla ut halva hålet och linan den andra halvan.

Jag täljer också till en pinne som man kan förstora upp hålet i duken med. Det är bara att tälja ungefär som när man vässar en penna.

Jag täljer pluggen så att de är platt på ena sidan och halvrund på andra. Sen täljer jag dem konisk/spetsig så att de blir lätt att slå in. Längden på pluggen är ca 4 cm.

För att lättare kunna trä linan genom hålen så tejpar jag ändan så att det glider lite lättare. Eventuellt kan man få dra lite med tång.

När man kommit igenom första hålet slår man en knut på insidan och går med linan till andra relingen, trär igenom spännpinnarna innan nästa hål. Sen går man upp i hålet bredvid på insidan och tillbaks till första relingen. Det gäller att beräkna så att linan blir lagom spänd. En del linor krymper lite när de blir blöta, så det gäller att ta med det i beräkningen.

Till sist slår man i pluggen på undersidan av repet. Den platta delen av pluggen ska ligga mot linan och den runda ska följa hålets form. Det är bara att slå ner så långt man kan.


Jag använder flätad hampa som däckslina. Det är snyggt och starkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar