söndag 29 augusti 2010

Ammerön runt!

Kanotklubben Njord anordnar varje år en helgpaddling för att avsluta sommaren. Detta år blev det en tur runt Ammerön i Revsundsjön. Vi var 10 personer från klubben som hängde på. Vi startade på fredag eftermiddag och packade kajakerna vid en badplats i Pilgrimstad, den delen av Revsundssjön kallas också (enligt kartan) Anviksjön. Det var alltså ca 10 km att paddla innan vi kom till Ammerön.

Det var en fin kväll med bara något duggregn, inte mycket vind. Vi paddlade på södra sidan av Anviksjön för att få så mycket lä som möjligt. Ganska snart kunde man se Revsunds kyrka på håll och sikta in sig dit. Det är ganska smalt vid Revsund, alltid kul med omväxlande vattenförhållanden. Vi passerade Revsund och paddlade in i Skåkfjärden, där vi tänkte slå läger.

Nisse hade sett en fin strand där (möjlig lägerplats) på Google Earth. Stranden var ju fin, men bakom den var bara blötmarker och strandremsan var för smal för att sätta upp tält på. Vi tittade oss omkring och hittade efter tag i skogen en liten glänta där det fanns tillräckligt många tältplatser på torr mark.

Att vara ute behöver inte betyda att det är obekvämt! Så här ska det vara när man lagar mat!
Det var lite småregnigt på kvällen, men inte så man kände det, man kunde bara se vattendropparna på sjön.

Frukostdags efter första natten! Ingvar är vår eldningsexpert, han kan få upp eld vart som hellst!

Lördagmorgon, dags att ge sig av! På förmiddagen passerade vi en klippa där Olov den helige (Kung f 995, d 1030) ska ha klyvt klippan med något slags flytetyg. Udden heter Skepparhällan. Efter några timmar kom vi till Stavre, där fanns ånbåten Alma, liten och charmig.
I Stavre finns även ett gammalt badhus upppålat, väl synligt om man åker tåg förbi där. Även det var charmigt, men i behov av upppallning.
Vi hittade ett jättefint fikaställe, med ett litet vindskydd. Minns tyvärr inte platsen. Men vi tog lunch på Glimmerön söder om Stavre.

Det var ganska lite vind, svag motvind, men en hel del regn, på lunchen var det nästan hällregn. Iden var att slå läger någonstans vid Flon, när vi var vid södra änden av Ammerön (S Öpiken) så fick vi genom Laila erbjudande av en bekant om att få fika (inomhus). Och det var ju ingen som tyckte det var en tokig ide. Lailas Kompis Kerstin hade stugan aldeles i närheten av där vi tänkte slå läger. Vi fick Kaffe, bullar och skorpor, riktigt trevligt! Tack så mycket!

Under fikat bestämde vi att paddla lite längre denna eftermiddag, för att få lite kortare paddeltur på söndan. Vi fick tips om en strand, Fänsanden. Så vi styrde kajakerna åt det hållet.

Strandremsan var lite bredare än föregående kväll, dessutom fanns lite beboelig mark utan sand, somliga fick dock sätta upp tälten på sanden.

Söndagen bjöd på väldigt fint väder och rolig paddling i smala sund och mellan småöar.
Ammerön har en liten insjö som heter Ösjön, vi kunde paddla under en väg och kika in där. Vid det laget var vi ganska fikasugna, men det var svårt att komma iland, så vi paddlade ett stycke längre.

En bit bortanför Bäcksved tog vi en liten fika, rundade Bodberget och paddlade norrut mot Revsund.

Vi tog en lunch i en vik nedanför Norsberget.

Det var en fin tur med många fina klipphällar, både kulturlandskap och vildmark i ett. Här vill jag paddla mer!