torsdag 11 juli 2013

Höga kusten, del 2

Dag 3

Den här dagen hade stark nordlig vind utlovats, det skulle inte lugna sig före eftermiddagen. Men vi gjorde ett försök att paddla iväg på morgonen ändå. Från Kälaviken paddlade vi norrut. Den första kilometern hade vi lä, men sen fick vi känna på vinden. Vi paddlade in i Tärnättsundet, för att upptäcka att den lilla öppning som skulle finnas enligt kartan längst norrut i sundet var stängt. Vi gick upp och tittade på andra sidan. Där såg vågorna för våldsamma ut. Vi beslöt oss för att vänta ut vädret lite på Tärnättholmarna. Det blev lite undersökning av holmarna. Vi fann kantareller :-). Det fanns dessutom två stugor öppna för vandrare, efter lunch tog jag en tupplur i en av stugorna.

På eftermiddagen drog vi vidare för att känna om det var bättre paddelväder. Frasse råkade fastna på en sten. Vi gjorde en överfart från Tärnättholmarna mot Röholmen, vidare in i Skatasundet. Det var ganska tuffa vågor så vi beslutade att hitta en lägerplats för kvällen.

Vi hittade en plats på Västersträngön, på nordöstra sidan, uppför en backe fanns en liten glänta med skog runt om. Gott med mat efter. Här fanns gott om blåbär som jag plockade för att ha lite till frukosten. Jag köpte även ägg av några barn som hade höns. Det blev en god äggröra till frukost.

Dag 4

Under natten hade vinden vänt. Nu var det vind från syd, ganska kraftig vind. Vi packade ihop och paddlade från Västersträngön mot Älgön. Där var vågorna helt ok. Vi passerade norra Älgön och tog sikte mot Balesudden. Till en början var vågorna hanterbara. Men de växte ju närmare Balesudden vi kom. Jag låg längst bak två kajaklängder från Frasse. Mot honom kommer två lite högre vågor, han parerar den första, men är inte beredd på den andra och går runt. Jag gör en kamraträddning, det är ganska bökigt i höga vågor. Men till slut är han tillbaks i kajaken. Vi beslutar oss för att paddla runt Balesudden in i lugnare vatten. Frasse ligger återigen först och tyvärr går han runt igen. Ibland har man turen med sig, en båt med två bryggor är på väg i vår riktning. Vi frågar om hjälp så de halar upp Frasse och kajak.

Ulf och jag rundar Balesudden och väntar in båten som tar god tid på sig.

Vid balesberget är vattnet så pass lugnt att det känns säkert att gå i kajaken igen.

Sådär ja. Kajaken i vattnet!

Och så Frasse med! Vi paddlar in i Balesviken för ombyte av kläder och lite fika. Efter händelsen väljer vi att avbryta paddlingen. Vi paddlar mot Sandlåga avslutar vår fyradagars tur där. Det var en härlig varierad tur med både spänning och vackra vyer. Avbrottet av paddlingen innebar egentligen bara att paddlingen blev 2-3 timmar kortare.