söndag 1 augusti 2010

Arctic Sea Kayak Race 2010

Detta arrangemanget förkortas också som ASKR. Det startade 1992, då var det en tävling på flera dagar. Platsen är Västerålen i nordnorge. Som deltagare kan man välja mellan flera alternativ. Lång Ramble och kort Ramble är en tredagarsturpaddling antingen lång eller kort, den långa är även lite mer på öppet hav. Turen börjar egentligen på måndag morgon men vi på lång ramble paddlade ungefär 3 km bara för att komma till en lite bättre lägerplats. Vi sammanstrålar onsdag eftermiddag på Skipnes. Man kan också gå grundkurser i kajakpaddling, då är man på Skipnes hela tiden, Skipnes ligger inomskärs, i skyddad terräng. Torsdagen är en mellandag med olika föreläsningar och möjlighet att umgås med likasinnade. På fredagen var det tävling alternativt turpaddling.

Det var ca 60 personer som deltog i lång Ramble. Det var deltagare från Norge, Sverige, Finland, Holland, Ryssland, Estland (tror jag) och Italien. Vi var 2 stycken från Sverige. Arrangörerna har gjort ett bra arbete för att hitta bra lägerplatser för så många människor. Måndagen paddlade vi ca 42 km. Vi paddlade i Eidsfjorden och tog lunchpaus i Ringstad, paddlade vidare i Vesterålsfjorden till Gaukvaeröya.

Vi hade ganska kraftig medvind, eller snarare sidvind hela dagen. Såna dagar känns det som att roder eller skädda åtminstone kunde underlätta lite, men det var bara att öva på kantning för att inte baidarkan skulle lova upp. När vi närmade oss Gaukvaeröya upphörde vinden och samtidigt fick vi känna på de första dyningarna från öppet hav. Det var väldigt speciellt!

Det är väldigt häftigt att vara ute och paddla med så många samtidigt, det är tur att det finns mycket plats i vattnet. Ibland blev det dock trångt ändå. För att hålla ordning på oss, fick alla en nummerlapp att sätta på sin kajak. Den nummerlappen lämnades tillbaks på fredagen, alla som deltagit på ramble och race/tur deltog också automatiskt i ett lotteri, där första pris var en Tahe Greenland, inte illa!

Lite rast och uppsamling! Det var 4 personer från Crew med på lång ramble, ordningen var sån att en av dessa paddlade först, två på ytterkanterna och en längst bak. Dessutom fanns det följebåtar. En som arrangörerna hade, men kustbevakningen var också där och stöttade upp.

Lägerplatsen vid Gaukvaeröya var väldigt fin, med kort gräs, som för det mesta är det får överallt, vilka betar av gräset, om man har överseende med fårskiten så fungerar det väldigt bra.

Tisdagen började vi med att paddla runt Gaukvaeröya, dels för att få se en jättefin fyr högt uppe på en klippa, men även de andra fina omgivningarna. Det var lite vind och väldigt varmt. Vi gjorde en överfart mot storhammaren, där vi tog lunch.

På eftermiddagen fick vi återigen känna på lite dyningar, i övrigt var det lugnt, de som kände för det lekte lite där det blev bränningar i det grunda vattnet.

Henk, en erfaren paddlare från Holland. Lägerplatsen för tisdagkvällen var Åsand. På vägen dit fanns det mycket sevärt, bla små öar med höga berg där lunnefåglar i massor vistades.

Det var ca 25-30 km paddling på tisdagen. Vid Åsand var det otroligt kraftiga fallvindar från bergen.

Varje kväll efter väderrapporterna, berättade crew vad som skulle ske nästa dag. Onsdagen skulle bjuda på paddling i mer öppet hav och sydlig vind, medvind för vår del. De berättade att väderleksrapporten i nordnorge var en kombination av guessing and estimating alltså guestimating.

De berättade också att det var ett besvärligt område vi skulle paddla igenom beroende på att det var ganska grunt på vissa ställen som gjorde att dyningarna kunde växa.

Onsdagen blev en riktigt dramatisk dag! Vi paddlade längs bufjellet, först var vågorna lite snett från sidan men allteftersom vi ändrade riktning kom de bakifrån och vi fick härlig surf. Baidarkan klarade detta mycket bättre än de småvågor vi hade första dagen. Vi tog en liten paus i Nykvåg och gav oss ut igen. Återigen hade vi stora vågor.

Jag var väl antagligen för avslappnad, för jag fick en högsidvåg, borde ha stöttat på vänster sida, men kände bara att nu åker jag i, vilket jag gjorde. Jag prövade att rolla två gånger, men fick ta mig ur istället. Ropade för att få uppmärksamhet. Två sekunder senare kommer räddningstjänsten och drar upp mig och baidarkan, vi tömmer sjösocken på vatten och jag får skjuts en bit för att hinna ifatt de andra. Jag kliver i kajaken igen och paddlar vidare. Vi tog lunch i Hovden. Det var YR som de säger i norge, alltså lite duggregn och kallt. Henk som också hade blivit ganska blöt satt upp sitt tält för att fika därinne, han bjöd in mig att sitta där, vilket var väldigt skönt. Han drog igång sitt kök för att koka vatten, så det blev varmt.

Jag valde att inte byta om till torra kläder för sista etappen, tänkte att då blir bara mer kläder blöta, när man väl kommer i kajaken blir man varm. Ledarna erbjöd att låna ut kläder, men jag avböjde. Vi hade väl en ca 10 km kvar till Skipnes och jag fick upp värmen precis som jag trott. De har som tradition att paddlarna från kort och lång ramble sammanstrålar vid ankomsten till Skipnes och paddlar in sista biten i V-formation. Så skedde även nu. På Skipnes fanns möjlighet att torka blöta grejer i en bod aldeles vid kajen. Man kunde även köpa sig fika av olika slag. Om man ville kunde man köpa middag till onsdagskvällen, de hade även lite levande musik, det var riktig feststämning.

Torsdagen kan man se som en vilodag, det fanns som sagt möjlighet att delta på olika kajakrelaterade föreläsningar, egen turpaddling mm.
På fredagen deltog jag på maratonpaddlingen, vilken var mestadels inomskärs eftersom havet var väldigt bråkigt på morgonen. Det blev ca 30 km, när jag närmade mig Skipnes igen började det att åska, blixtra och spöregna. Det avtog dock innan jag kom iland. Det var ju även ett race som var ut till havs, den snabbaste paddlade 30 km på strax under 2 timmar. Om du vill veta mer om ASKR så har de en hemsida. http://www.askr.no/