måndag 10 januari 2011

Packpåse!

När man bygger dukade kajaker, så blir det en hel del spill av bland annat duk! Den är tät och otroligt stark! Jag har länge grunnat på att sy packpåsar av detta material. 


Restbitarna är kilformade, så man måste sy ihop bitarna för att få upp volymen på påsen.


Sen ritade jag ut en rektangel så stor som duken gav tillåtelse. Klippa!


Jag sydde ihop långsidorna och fick ett rör. Nu ska botten dit. Det är ganska noga att botten ha precis rätt storlek, annars blir det ett veck eller hål! Här kommer nästan glömda mattekunskaper till nytta "äntligen :-)" Omkretsen på röret är 47 cm, så jag delade 47 med 3.14 (pi) och fick fram cirkelns diameter, som avrundat blev 15 cm. Man får dock inte glömma att lägga till sömsmån. Då var det bara att rita ut cirkeln med passare.


Nåla fast botten, ja det passar! Jag vek in överkanten och sydde ihop.


För att dra ihop påsen och sluta tätt använder jag rullmetoden som blivit populär både bland packpåsar och ryggsäckar. Men från början var det Sherpas (tror jag) som använde rullstängningen. Jag syr på ett band med 2 D-ringar på överkanten.


Sen är det bara att fylla med prylar och testa! Man kan förstås anpassa påsarna efter de behov man har. Grönlandskajaker är ganska låga, så då är det bra med långsmala påsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar