tisdag 4 januari 2011

Spantning med ask!

Gott nytt år! Sedan i höstas har jag byggt kajak med Anna och Krister. Vi har byggt ungefär en dag i veckan. Igår var det dags att spanta Kristers kajak. Vi har haft problem med att hitta bra spantvirke. Tidigare har jag använt ek, så tänkte jag även göra den här gången. Jag köpte ganska mycket ek från Hissmofors, den såg rak och fin ut. För säkerhets skull förberedde vi bara ett tiotal spant, det är onödigt att slösa med dyr ek om det inte fungerar. Några veckor före jul testade vi att basa eken, men det gick inte alls, de bröts av. Förra säsongen använde Leif Ask när han byggde sin kajak, den gången bröt vi inte av ett enda spant. Därför ville jag prova ask den här gången.  


Den här gången fungerade det när vi testade. Det gick ändå lite segt i början, men när väl baslådan var riktigt varm gick det bättre. Det gäller alltså att ta det lugnt och låta baslådan bli riktigt varm. Spanten är 7 mm tjock och behöver ligga i baslådan 6-10 minuter för att värmen ska tränga in hela vägen. Jag böjer spanten över knäet. Innan spanten basas gör jag markeringar som visar var jag ska böja.

Det är kul med spantning, men svårt. Man måste fokusera på uppgiften och inget annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar