torsdag 21 oktober 2010

Spantning!

Till spanten använder jag ek eller ask. De är båda träslag som är hårda och sega, de går också bra att basa, vilket krävs. Raka spant skulle inte vara så lyckat. I en av kajakerna jag byggt hade jag sälg i spanten, för jag ville ha ett norrländskt träslag. Sälg är ju mycket mjukare. Den gången klöv jag ut spant ur färskt virke med kilar och yxa, sedan hyvlade jag dem till rätt dimension i maskin. Sälgen gick väldigt bra att basa, kajaken håller än.


Det är väldigt viktigt att fibrerna följer med i virket, annars går de av när man försöker böja dem. Man måste vara mycket noggrann när man väljer ut virket. Till den här kajaken har jag tagit spillet från tidigare kajakbyggen för att rensa lite på virket som dräller i verkstan. Jag hyvlar spanten med spånhyvel så att den sida som ska vara inåt i kajaken är rundad. Den sida som ska vara mot duken kan vara platt.


Spanten är 7 mm tjock och ca 25 mm bred. Innan basning har de legat i vattenbad ca 1 vecka. De får ligga i baslådan ca 7 min. När man har fått kläm på basningen är det dessutom den tid det brukar ta att få ett spant på plats, så det passar bra att stoppa in ett nytt spant när man tar ut ett. Jag börjar i mitten och arbetar mig utåt åt båda hållen. Det är viktigt att första spantet blir bra, för det används att för att få de övriga spanten lika bra. Jag blev nöjd med det första spantet, inget krångel. Däremot så hade jag det mycket struligt med de 4-5 nästkommande, de gick av. Det märktes att dessa spant var spillet från tidigare byggen.


Nåväl, efter dessa besvärliga spant började det iallafall att fungera igen, inte helt problemfritt men det fungerade. Jag nöjde mig efter 7 lyckade spant och får fortsätta till helgen. Bara 11  spant kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar