söndag 31 juli 2011

ASKR, 2011, 24 juli

Då var det äntligen dags för ASKR igen, eller Arctic Sea Kayak Race som det heter! För mig är det drygt 90 mil att köra till Vesterålen, lite norr om Lofoten. Det tar ca 13 timmar att köra. Jag tog färjan från Bognes till Lödingen, och satte upp tältet på första bästa camping efter färjan!


Det är helt tokigt vackert häruppe! Under bilkörningen dagen innan regnade det hela tiden så då såg jag inte mycket av den vackra omgivningen, därför är det extra fint att det klarnade upp!


Söndagen den 24 juli registrerar man sig för lång ramble eller kort ramble, man kan också gå en kajakgrundkurs på Skipnes. Den oranga pilen på kartan visar var vi registrerade oss. Det var i hamnen vid Skellfjorden. Vi som paddlar lång ramble tar oss sedan med kajakerna längst in i Eidsfjorden, lämnar kajaker och packning där för att under em/kväll paddla till lägerplatsen på en halvö 2-3 km ut i Eidsfjorden som den gula pilen visar.


Så här ser det ut längst in i Eidsfjorden! Hur fint som hellst!


Platsen för registrering! Det var varmt och fint väder den här dagen, vilket var tur, för registrering skedde utomhus, och det mesta av min utrustning var redan nerpackad i kajaken. Efter registrering fick jag skjuts till min kajak.


Jag var tidigt ute till lägerplatsen, vilket kändes skönt. Det var trevligt att se fler och fler paddlare ansluta. Dessutom fanns det mogna hjortron vid lägerplatsen, inte helt fel med lite extra näring. Vi hade även turen att få se, hmm ja först trodde vi att det var tumlare, men de var för stora, de var dessutom lite svart och vit, men för små för att vara späckhuggare. En dansk paddlare som hade legat ute och fiskat lite hade kommit ganska nära och trodde att det var delfiner. Det var iallafall riktigt kul, de jagade efter fisk och hoppade hit och dit.


Flera av oss hjälpte till och tog ved med oss på kajaerna, så att vi kunde ha lite lägerbål.


Den här gången var det ca 30 personer som anslutit sig till Long ramble. När de flesta kommit fram fick vi lite info från Crew, som syns med oranga (och en vit tröja :-) tröjor på nedersta bilden.


Väderutsikterna för nästkommande dag var inte så lovande, det skulle vara regn mest hela dagen. Men inte särskilt mycket vind. Så det var bara att hoppas på det bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar