måndag 1 augusti 2011

ASKR, 2011, 25 juli

Första etappen på turen startade nästan längst in i Eidsfjorden. Vi paddlade därifrån ut till Gaukvaeröya. Det är en sträcka på ca 42 km. Kartan visar med svart linje hur vi paddlade och vart vi slog läger med svarta tält. 



Väderprognosen visade sig stämma. Det var uppehållsväder i stort sett hela natten, men lagom till uppstigning började det att regna. Eftersom vi hade långt att paddla skulle vi vara på vattnet vid niotiden.


Våra ledare hade varit noggranna med att berätta om vikten av att hålla tiderna för allas bästa. Paddlingen startade dock en stund efter nio. Det berodde på tekniska problem med roder, pedaler m.m. Tacka vet jag min baidarka som varken har roder eller skädda! 


Det var deltagare från Danmark, Italien, Sverige och förstås Norge. Detta var en dag fylld med regn, lätt medvind. Humöret var ändå på topp, vi var ju äntligen på väg ut till havet!


Våra ledare försökte ordna så att vi kunde äta lunch under tak, men det blev inte så. Det var inte så kul att gå upp ur kajaken i regnet för att äta, det mesta kändes blött, men somliga av oss höll humöret/värmen uppe genom att hoppa och dansa lite innan vi klev i kajakerna igen. Det var en ganska händelselös paddling, men trevlig. Vi hade ju medvind så det gick ganska snabbt. Det var ändå skönt när vi kunde se Gaukvaeröya och få komma i ordning med tält, mat osv.


En av danskarna hade fiskat efter paddlingen, när jag ätit min mat hade det slutat regna, jag klev ur tältet. Danskarna hade ätit så mycket fisk och var mätta, men det fanns lite torsk kvar, så jag fick mig en smakbit. Gud vad gott det är med färsk torsk!


Det var skönt att regnet hade upphört, vi försökte hänga upp blöta saker och hade lägerbål plus lite information om den kommande dagen. Väderprognosen hade lovat solsken nästa dag :-)



Göran Eliassen underhöll med en sång om en man som hade haft det lite tuffare än vad vi hade haft. Det var mycket uppskattat!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar