torsdag 4 augusti 2011

ASKR 2011, Maraton!

På fredagen, arrangemangets sista dag, kunde man välja att paddla race, 30 km eller maraton 42 km. Racet började i Skipnes och 15 km till en boj som man skulle runda. Eftersom racet även var Surfski World cup, så kändes det meningslöst att välja det. Den snabbaste, Sean Rice paddlade distansen på 01:50, där ligger man i lä.


Jag valde alltså maraton, som är längre men man kan paddla i sin egen takt. Turen gick runt Skogsöya.


Första timmarna var ganska dimmiga, men vi hade en båt som i början visade vägen. För vi kunde inte se ön från början. Mitt mål var att inte kliva ur kajaken på turen, fika korta pauser och paddla vidare. 
Jag fick sällskap av några andra paddlare, vi hade hyfsad fart. Jag kom in på tiden 5:26 vilket gav mig en nionde plats. Den snabbaste paddlade ca en timme snabbare.

Foto: Trond K. Johansen
Jag avslutade med att svalka av mig lite! Det går faktiskt bra att rolla med baidarkan också, även om den är stor. Reporten Trond K. Johansen råkade vara på bryggan och fota, trevligt för mig!

Foto: Trond K. Johansen
 Ole Kristian Brendöy och jag är ganska nöjda med tiden. Dessutom att vi gjort det med grönlandspaddlar, medans några som är bakom oss paddlade med vingpaddel.


Det blev lite blöta kläder efter rollandet. Tyvärr var det inte så bra torkväder på kvällen. Men jag hade tillräckligt mycket torra kläder för att klara mig på paddlingen till bilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar