onsdag 20 juli 2011

Lovund del 2

Traena! Det skulle vara kul att paddla ut dit någon gång, men man måste nog ha tålamod och vänta ut så att vädret är bra, för det är en lång överfart dit. Den här dagen blåste det ordentligt, så det var inte något att tänka på.

Istället kan man ju bekanta sig med Lovundas får, som betade där vi hade tälten, de var väldigt sociala och nyfikna!

På kvällen tog vi en promenad för att se på ön lite, vi hittade en helt fantastisk strand! Där skulle många paddlare kunna tälta!

Nu var det äntligen dags att kliva i kajakerna igen. Vi paddlade i stort sett tillbaka samma väg som vi kommit.

Men vi gick upp en annan väg i solvaer för att få lite variation. Vinden låg på från väst, ibland sydväst, så vi hade medvind, ibland sidvind.

Det var varierande väder, ibland starkt solsken, ibland regn, ibland yr. Vi fick lite vindskydd när vi skulle ta lunch. Det fanns ett fårhus i närheten, men det var fullt med fårskit där, inte så mysigt.

Vi hade allt som allt en ganska bra paddling.

Vi ville gärna komma över Sjona till Onöya. Ja, det var alltså lite överfarter igen, men det verkade som att vågstorleken skulle vara hanterlig, vi kollade hur det skulle se ut nästa dag. Det verkade gynnsammare att göra överfarten idag.

Vi hittade en lägerplats vid Hestvika! Det var inte världens höjdare men marken var jämn, vi skulle ändå tillbringa mesta tiden i tälten då det var regnigt under kvällen.

Nästa dag var det kraftig västlig vind, Vi paddlade in mot Demmahagen, på norra sidan av Onöya, därefter under en bro vid norra spetsen av Onöya, paddlade en bit söderut för att komma runt Svinöya, därefter paddlade vi norrut i sundet mellan Luröya och Stigen. Vinden var ju egentligen västlig, men i sundet vred sig vinden och vi fick kraftig medvind men nästan inte några vågor, vi har nog aldrig kommit fram så fort i kajak. Högst upp i sundet vidgas det och blir som en liten insjö innan man kommer ut i Matskjaerfjorden. Vi hade tänkt att paddla norrut där. Men där fick vi vinden från sidan. Vi ser att vågorna trycker på ordentligt, men går ändå ut för att känna på dem. Efter några hundra meter beslutar vi oss för att inte ta några risker och vända om. Vi hade redan sett en lämplig strand att gå upp på innan vi gav oss ut, så vi börjar med att sätta upp Ulfs tält och så tar vi lunch där. Vi är båda ganska blöta och kalla. Men efter lunchen känns det bättre! Vinden fortsätter, så vi beslutar att stanna här för natten, det är en fin plats så det är inte några problem.

Det finns ju de som säger att varje sak man tar med sig ut på tur ska gå att använda till minst två saker. Bogserlinan fungerar så iallafall, den fungerar utmärkt som torklina! På kvällen lugnar vinden ner sig, vi kan sitta ute och laga mat och titta på utsikten. Det bästa är också att prognosen för nästa dag ser riktigt lovande ut!

Blå himmel och utsikt över alla fjälltoppar åt alla håll man kan se, underbart, dessutom iallafall nu nästan ingen vind!

Planen är att runda Hestmona (som syns i bakgrunden) Berget kallas också för hästmannen, den mindre toppen kallas för städet. När man kommer närmare hästmannen liknar faktiskt den övre delen av toppen ett huvud.

Helt underbart att efter några dagar med utmanande väder få detta!

Vi siktar mot Inner- och ytterkvaröya, paddlar emellan dessa öar, sedan paddlar vi nordväst upp mot Hestmona, det finns några småöar som vi paddlar förbi  innan vi kommer fram.

Lite paus och klädbyte, även om det är soligt har det börjat blåsa, i luften är det ca 12 grader!

Vi har vinden från norr och paddlar norrut på östra sidan av Hestmona! När vi närmar oss den norra delen av ön så är vågorna ganska höga, speciellt vid udddarna där vattnet är grundare. Vi rundar nordspetsen och får medvind som omväxling. Vi hittar en liten bukt med en strand där vi tänkte ta lunch, på stranden är några som rensar fisk. Vi frågar om vi kan äta lunch på stranden och blir uppbjudna till deras hus.

Där bjuds vi på kaffe, lefser och fiskekaka (kanske inte i den ordningen) Några av de som vi pratar där har varit ute och fiskat hela natten. De fick se en val då! Mäktigt!

Paddlingen på västra sidan av ön är fantastisk, medvind och en massa fin utsikt! Det är bara att njuta! Vi paddlar tillbaks till samma lägerplats som vi hade förra natten, på norra udden av Luröy, Suttermes.

De djur vi sett under turen är många, vi såg havsörn nästan varje dag, vi såg säl, tumlare, spår av utter, hälleflundra, och så förstås en massa olika fåglar. Däremot var det nästan inte några myggor, och inga knott. Det var nog för kallt och blåsigt för dem.

Sista dagen paddlade vi mellan Luröy och Stigen igen. Vi hade lätt medvind och halvklart väder.

Luröy i bakgrunden.

Och så var vi tillbaks till Stokkvågen!

Det är bara att hoppas på att få komma hit igen!