söndag 17 januari 2010

Kajakbygge i vålådalen 2005

Jag byggde min andra kajak sommaren 2005. Varför behövdes ännu en kajak? Det borde ju räcka med en! Jo, jag ville kunna göra lite längre turer, vara ute en vecka och en grönlandskajak klarar inte så mycket packning, vilket däremot en baidarka gör. Brorsan hade byggt en baidarka några år tidigare och jag har fått låna den, jag blev stormförtjust. Baidarkan är rymlig, stabil, tar massor med packning och inte så känslig i vinden, den är inte så lovgirig.

Jag engagerade Kajakkspesialisten, Anders Thygesen från Norge. Han kom upp i slutet av juli för att hålla en kurs i Vålådalen. Vi var 7 personer som hade 8 dagar på oss att färdigställa varsin båt. På den tiden hann vi också göra paddlar och sy kapell och sjösock! En av kursdeltagarna kom ända från Danmark. Alla hann färdigt.

Här är relingslisterna utspända med tillfälliga tvärträn, Dag (till vänster) får hjälp av Anders (till höger) att mäta ut vart tvärträt som också ska tjäna som fotstöd ska sitta.

Varje tvärträ pluggas fast, de surras också. Vi använder hampa eller lintråd. Relingslisten är vänd upp och ner, så man ser även hålet som är gjort för spantet. Spanthålet är ett avlångt hål som ska vara lika brett som tummen.

När alla tvärträn är pluggade och fastsurrade börjar man att passa in stävarna. Baidarkans form och utseende skiljer sig ganska mycket från grönlandsmodellerna.

Sen bestämmer man djupet på kajaken. Det är köllisten som är fastsurrad mot masiken. De flesta mått bestäms utifrån vilka mått personen som ska använda kajaken har. Exempelvis är längden på kajaken 3 ggr paddlarens längd.

När kölen är på rätt plats börjar man spanta kajaken. Spanten basas i en baslåda (en låda med het vattenånga) för att kunna böjas. Det här momentet kräver mycket träning och erfarenhet för att få till det som man vill ha det. Om man går en kurs brukar kursledaren göra det. Anders spantade en kajak på 2 timmar. När jag gjorde det själv första gången tog det en eftermiddag, men jag fick byta ut några spant senare. Det krävs också att man har bra virke till spanten, om det inte är bra så går de av när man försöker böja dem.

En färdigspantad baidarka färdig för att plugga fast alla sidlister. Vi gjorde alla plugg själv för att de skulle bli riktigt tajta och sitta fast bra!

Fyra kajakskelett färdigoljade. Vi har lite rött pigment i oljan för utseendets skull. Oljan får torka över natten. Nästa dag är det dags att få duk på kajaken!

Det börjar arta sig. Det tar en hel dag att duka en kajak. Jag hade dessutom två packluckor att sy dit så det blev en sen kväll. Dagen efter la vi på en grundfärg, sydde kapell och byggde paddlar. Efter kursen återstod ca 10 timmar med att lägga på några lager färg till, slipa måla, montera däckslinor och ytterstävar.

Så här blev den! Jag är mycket nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar