lördag 6 februari 2010

Cool paddling!

Hösten 2009 var lite speciell paddlingsmässigt för min del. Tidigare höstar har jag slutat paddlat en bit in i okt. Ett år var i och för sig storsjön öppen juletid, så jag paddlade runt frösön på juldagen, men det var ett undantag. Det som har skilt sig från tidigare höstar är att jag paddlat fram tills isen la sig denna höst. Det är annorlunda att paddla när det är nollgradigt eller någon minusgrad. Men det är inte fel. Som tur är finns det andra likasinnade som också kan tänka sig att paddla denna årstid.

En skillnad är klädvalet. På sommaren kan man ha nästan vad som hellst på sig, kläder som torkar fort är förstås alltid bra. Bosse här använder vadarbyxor med neoprenstrumpa. Själv har jag byxor från engelska Chillcheater och en jacka från Kokatat. På överkroppen har Bosse en hemsydd Tuiliq (kajakjacka som täcker både kropp och sittbrunn) i Ventile (högkvalitativt bomullstyg). Ibland har jag också en tuiliq. Närmast kroppen använder jag ullunderställ. Det är viktigt att vid den här årstiden ha kläder som tål lite vattenstänk.

Det stora problemet när det gäller att hålla värmen vid vinterpaddling är fötter och händer. Ja det är det väl alltid på vintern. Men det är extra tydligt när man hela tiden blir blöt. Till fötterna använder jag ett par neoprenstövlar med ganska högt skaft, de är så pass rymliga att man får plats med ett par raggsockar. Hittills har jag börjat frysa om fötterna efter ett tag ändå. Det jag har gjort då är att gå i land och springa/promenera mig varm, ta lite fika och sen paddla vidare.
För att hålla händerna varma växlar jag mellan två sorters vantar, båda i neopren. Paddelhandskar som man trär runt paddelskaftet håller värmen väldigt bra och man får bra kontakt med paddeln. Men det finns några problem med såna handskar, så fort du tar en paus måste du ha något annat att värma händerna med och man kan inte vara lika flexibel i sin paddling som när det är varmare, då man kan flytta händerna lite varstans på paddeln. Sen använder jag typ fingervantar som surfare eller jägare använder, de är tyvärr lite kalla. Därför har jag sytt ett par tumvantar (även det i neopren). De har ganska långa skaft och går fort att få på sig. Ett problem med neoprenhandskar är att det är så tjockt material att det i längden blir ansträngande att hålla dem runt paddeln, det är ganska halt också! När jag är på land så har jag vanliga handskar/vantar. Om det är minusgrader så blir de blöta paddelhandskarna som is. Därför funderar jag på att under rast stoppa dem i en påse och förvara dem på magen tills det är dags att paddla igen. Det tar ett bra tag att få upp värmen i ett par handskar som är som is, men sist jag var ute gick det till slut, och när man väl är varm igen kan man inte förstå att det aldeles nyss var så kallt!

Den sista bilden är från 13 dec 2009. Då upptäckte vi ett stort isflak ca 3 mm tjockt. Några dagare senare sjönk temperaturen och isen tjocknade. Färdigpaddlat denna säsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar