tisdag 23 februari 2010

Rå linolja är fina grejer!

Efter vissa efterforskningar, diskussioner med kunnigt folk och egna val har jag kommit fram till att jag ska grunda kajakduken med rå linolja. Alltså inte kokt som jag tänkte först. Den kokta oljan har större molekyler och därför svårare att tränga igenom duken. Problemet är torktiden på rå linolja, men jag testar med sickativ (torkmedel som konstnärer använder). Jag tog en tesked sickativ till en liter linolja, sen får man helt enkelt se vad som händer.



Det är ett roligt moment att måla för man ser snabbt resultat på det man gör. Det gick åt en och en halv liter linolja till hela kajaken. Jag trodde att det skulle gå åt mer, men så här blir ju kajaken lättare!

Jag har nu testat en ekologisk bomull på två kajaker. Den är hälften så tung som de dukar jag använt tidigare, väldigt lätt att sträcka och trevlig på alla sätt. Duken är köpt av The Ecocotton company i Borås http://www.ecocotton.com/ Jag har inte testat den i vatten än så jag kan inte säga hur den fungerar än, det är mycket spännande.


Bosse var med i verkstan och slipade på sin Tahe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar