söndag 14 februari 2010

Sitt fint!

Då var det dags att sy fast sittbrunnen i kajaken! Sittbrunnen är i ek. Jag har målat den med svart äggoljetempera. Det gäller att va noggrann med att få sittbrunnen på rätt plats. Det brukar hjälpa att placera den, sen titta från olika håll, mäta lite tills man blir nöjd. Sen kan man rita ut en öppning mycket mindre än brunnen och klippa upp.

Sen syr jag fast sittbrunnen bak till att börja med. Det kan vara bra att markera ut vart man ska sticka igenom med nålen.

Då var det klart. Jag har nu gått igenom fem hål, fram och tillbaka.

Nu kan man med hjälp av sittbrunnen spänna duken på längden ännu mer. Man fäster ett rep längre fram på kajaken, så även runt sittbrunnen och så spänner man så mycket man kan.

Nu kan man sy fast brunnen fram och så släppa loss repen.

Därefter angriper jag sidorna, en i taget. Det gäller att ha koll på att inte sittbrunnen förskjuts åt en sida i det här läget. Ett varv är gjort, ett och ett halvt återstår innan det är klart.

De sista varven viker man in återstående tyg så att det blir lite snyggare i sittbrunnen.


Nästa gång blir det ytbehandling. Många säger att det är bra att fylla duken med kokt linolja och sen måla med oljemålning över det. Oljan ska fungera som ett rötskydd. På tidigare kajaker har jag blandat hälften färg hälften linolja och blandat i en del krita. Den blandningen har jag försökt trycka in i duken så att den tränger in. Men nu ska jag prova med bara linolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar