söndag 14 november 2010

Norderön runt!

Det är väl oundvikligt antar jag, att vintern kommer. Under senaste veckan har temperaturen hållit sig under nollan och så har det snöat lite. Det blir en väldig kontrast att paddla i såna förhållanden i jämförelse med bara förra helgen då jag var i sörmlands skärgård. Att kliva omkring i 2 dm snö med neoprenskor jämfört med barmark. Att höra när det krasar av is under fötterna. Jag hade denna dag tänkt paddla runt Andersön och lägga i vid Sunnes ruin som jag brukar. Men där hade isen lagt sig så jag fick ändra planerna. Jag körde ut på Andersön och letade efter ett ställe att lägga i utan is vid stranden. Någonstans i mitten av ön hittade jag en parkering och en bra strand. Därifrån hade jag utsikt över Norderön så jag tänkte, varför inte paddla runt Norderön istället.


Jag paddlade mot södra änden av Norderön för att runda ön den vägen. Det var nästan ingen vind så det blev en meditativ paddling. Det blir många kul och intressanta former på stenarna som sticker upp ur vattnet av isen och snön, istappar i alla olika variationer.


Det är alltid lite svårt att hålla värmen så här års, speciellt om fötterna som bara sitter still under paddlingen. Jag tog en fikapaus i norra änden av ön, då passade jag även på att röra på fötterna för att få igång cirkulationen. Händerna är också ett problem innan man kommit igång med paddlingen, men den här gången förvarade jag mina paddelhandskar mellan understället och dunjackan för att hålla dem varma. Jag såg också till att händerna var varma före jag satt på mig paddelhandskarna.


Det var en skön och lagom lång tur för den här väderleken! Jag startade strax före tio kom tillbaks till bilen vid tvåtiden, det blir ju liksom mörkt tidigt så här års också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar