torsdag 18 november 2010

sidlister!

Då var äntligen alla spant på plats, det var en segdragen historia. All min ek tog slut, så det tog lite tid att få tag på ny, såga fram nya spant och blöta upp. Men nu är det dags att få dit sidlisterna.


Jag fixerar först på ena sidan tills jag är nöjd med linjerna. Då kan jag utgå från den första listen när jag placerar den andra!


Listen fixeras med hjälp av småtvingar. Men jag tvingar bara fast mellan varannat spant. Och pluggar där det inte sitter någon tving. När alla dessa är pluggade byter jag plats på tvingarna och tar resten. Jag borrar ett hål från insidan, borrar inte igenom.


Och placerar jag pluggen där jag borrat!


Och så slår jag i pluggen. Det skulle vara lättare att borra och plugga utifrån, men då skulle pluggen kunna krypa ut i duken, vilket inte är så bra.


Där satt den! Det blev 17 spant i den här kajaken och så är det två sidlister och en köllist, det blir alltså 51 pluggningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar