tisdag 2 november 2010

Rollträning!

Det kan tyckas som en lätt sak att göra en eskimåsväng, inte minst när man ser erfarna paddlare rolla. Man kan också tro att rollen är nödvändig när man är ute och paddlar om olyckan skulle vara framme. Som jag skrivit tidigare tog det lång tid för mig att lära mig standardrollen, ca en vecka. Själv har jag gått runt i skarpt läge två gånger, ingen av gångerna lyckades jag rolla upp. Det bästa skulle vara om man kunde avvärja alla kapsejsingar. Jag tror på att öva stöttning mycket just av den orsaken, alternativt att öva rollar och försöka simulera skarpt läge. Det är egentligen bara standardrollen som kan vara bra att kunna, somliga förespråkar stormrollen för att man är mer i normal paddelposition när man kommer upp. Jag tycker nog att det viktigaste är att komma upp. De andra traditionella rollar som inuiterna utvecklat, är mest kul att kunna, det är en lek, men också ett sätt att se vad man kan klara. När man väl lärt sig standardrollen blir det enklare på fler sätt. Om man övar en ny roll och inte lyckas kan man ändå rolla upp med standardrollen och slipper gå i land och tömma kajaken på vatten. På filmen nedan visas ett exempel på en ganska avancerad roll som misslyckas, Bosse kommer ändå upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar