torsdag 20 maj 2010

Första handrollen!!

Det tog tid innan jag lärde mig att rolla! Jag byggde min första kajak -92. Jag lärde mig rolla 2003. Men de första åren som jag paddlade var jag inte så intresserad av rolltekniken heller. Men 2003 fick jag möjlighet att få lite hjälp. Jag åkte till västkusten utanför Orust på ett familjeläger med Friluftsföreningen Argaladei. Där fick jag hjälp av Håkan med grunderna och jag hade en vecka på mig. Han visade hur man stöttade och berättade att om man blir duktig på detta så är det en bra väg till att klara eskimåsvängen också! Sen lämnade han mig att träna, vilket jag gjorde. Det blev mycket tömmande av kajaken, varje gång det gick åt skogen, så var det bara att tömma ut vattnet och börja om. Tre, fyra dar gick och jag började misströsta, övade plikttroget för och eftermiddag, bröt av en paddel under tiden. Så sista dagen började jag bli bättre på att kunna stötta kontrollerat och kunna ligga i ett och samma läge, var nästan upp och ner. Då gick jag vid ett tillfälle runt och kände bara instinktivt vad som behövdes för att komma upp igen och så gjorde jag min första standardroll. Det var härligt!

Sen dess har jag lärt mig flera olika varianter på standardrollen. Men självklart var det ett mål att kunna rolla utan paddel. Varje gång man fixar en ny roll blir man så där glad, övning betalar sig. I höstas lyckades jag första gången att rolla med Norsaqen, kastträet. Då tänkte jag att nu borde det inte vara så långt kvar till handrollen. Under vinterns övningar i bassängen har jag då och då testat handrollen och inte klarat det. Men idag funkade det med marmorkajaken och i storsjöns friska vatten, tjohoo!

Jag var ute själv och övade, så jag har inget dokumenterat bevis. Därför får ni här en snutt på standardrollen som är den viktigaste att kunna. Det var Bosse som rollade vid Göviken för två veckor sen. Man kan även se Bosse rolla på Youtube, det är bara att söka på "Bosse rollar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar