söndag 16 maj 2010

Högt och lågt!

Kristi himmelsfärd.... Ledig hela fyra dar, jippie! Och vad gör man? Jag mådde ganska konstigt i magen, så torsdagen och fredagen gjorde jag inte något. Lördagen var som en mellandag, men idag, söndag fick jag tummen ur. Väderguden yr.no hade förutspått hyfsat vindstilla på förmiddagen och tilltagande vind plus regnskurar på eftermiddan. Morgonpigg som jag är så valde jag att paddla på förmiddagen. Paddla runt Andersön blir bra! 9:30 satt jag i kajaken, parkerade vid kyrkoruinen, och tog mig mellan Isön och Andersön.

Det är väldigt lågt vattenstånd i Storsjön just nu, säkert 1,5 meter mindre än vanligt, så det är ganska spännande att försöka komma fram där det normalt inte är några problem. Stränder man är van vid är helt plötsligt främmande. Det brukar ju bara vara hög- och lågvatten i havet, men så är det inte, även om det här inte är så naturligt.

På väg emellan Tjalmarsundet, där det var lugnare än vad det brukar. När jag kom till Oxmelen tilltog vinden från öst, paddlade till Trefotudden och beslöt att paddla över mot fastlandet söder om Digernäs för att få lite lä. Det var inte några stora vågor, men vinden var ganska stark. När jag närmade mig land hade vinden en mer sydlig riktning, vilket gjorde att jag fick medvind. Jag hade gott om tillfällen att öva att luta kajaken för att hålla kursen eller svänga. Nästan framme där jag lämnat bilen träffade jag andra kajakister. Det var några kompisar som ska paddla Blå bandet, de skulle ut för att komma i form. De har också en blogg http://blabandet2010.wordpress.com/

Strax efter att jag lämnade dem såg jag en bäver vid stranden, som gick ut för att ta sig ett dopp! Verkligen en fin avslutning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar