onsdag 10 juli 2013

Höga Kusten, del 1

Dag 1

På turen var Frasse, Ulf och jag med

Vi packade och la i kajakerna vid en liten badplats öster om Örnsköldsvik, Idbyn, som ligger vid Idbyfjärden. Därifrån paddlade vi söderut i fint väder, vind från nordväst. Vi passerade Burön, Malmön och kom ut på mer öppet hav.

Men eftersom vinden kom från Nordväst paddlade vi på utsidan av Råskärsön, Grisslan (Vågön), Klösan. och fick mestadels lä. Vi paddlade mellan Klösan och Allön. Vårt mål var den östra stranden på Trysunda som är en fin lägerplats, som är bra skyddad och en populär badstrand. Där finns gott om tältplatser. Trysunda har på andra sidan ön en vik med vandrarhem och fiskeby. Där kunde vi fylla på färskvatten.

Dag 2

Väderprognosen hade lovat väldigt lite vind tidigt på morgonen, men sedan tilltagande vind från söder. Vi skulle söderut och ville helst inte paddla i hård motvind. Vi var därför paddelklara 6:30. Det var redan varmt och skönt och ett fantastiskt stilla vatten.

Vi paddlade på västra sidan om Skrubban och gjorde överfarten i lugnt vatten först i riktning mot Västervärnsingarna, sedan vek vi av mot norra Ulvön och tog sikte mot Ronön . Vid det här laget hade vi lite vind från Syd men inte något att tala om. Vi tog sikte mot Käringskäret, därefter Norr-Aspviken på Mjältön.

Innan vi kom in i Norr-Aspviken fick vi kämpa en hel del. Det var motvind hela vägen in. Det kändes skönt med lunch och vila efter den kampen. Bad blev det också.

Efter lunchen paddlade vi söderut in i Kälaviken. Där vi planerat att övernatta.

Vi var ganska tidigt framme vid vår lägerplats och befann oss i Skuleskogens nationalpark. Därför valde vi att röra lite på benen och besöka Slåttdalsskrevan. En riktigt fin vandring blev det.

Lite bad och mat efter vandringen var inte fel. Många vandrare och andra passerar Kälaviken, då det finns en parkering i närheten för att ta sig in i Nationalparken. Så vi var inte ensamma på den här fina platsen!